In de post-pandemische werkomgeving gaat het om ruimte en kleur

1 / 3

Render van het inspirerende Nokia Riyadh kantoor met een lokale culturele "twist"

Centrale vraag voor het team dat zich bij Drees & Sommer bezighoudt met User Experience is hoe een gebouw of werkomgeving zijn gebruikers het beste kan dienen. Het is niet zo dat de huidige situatie het ideaal van vóór en dat van ná corona laat zien; de pandemie brengt eerder het wensen- en eisenpakket van gebruikers versneld in beeld. Salla Lardot, Head of UX & Workplace Consulting bij Drees & Sommer signaleert een aantal ontwikkelingen voor de post-pandemische werkomgeving.

Uit onderzoek van Drees & Sommer komt duidelijk naar voren dat mensen op dit moment voorkeur hebben voor twee tot drie dagen thuiswerken. Dat zij een hogere productiviteit hebben omdat er minder afleiding is maar daarentegen minder creatief en innovatief zijn omdat de face-to-face interactie ontbreekt. Door de mix van thuis en op locatie werken ervaren werkenden over het algemeen wél een betere werk-privebalans.

Parttime thuiswerken blijft
‘Naar schatting blijven mensen standaard één tot twee dagen per week thuis werken’, zegt Salla. ’De behoefte aan individuele werkplekken vermindert daardoor met 20 tot 40 %. Mensen komen naar kantoor om te socialiseren, samen te werken en te innoveren. Dat vraagt om een andersoortige omgeving, namelijk eentje die meer ontspannen, inspirerend en stimulerend is. Eén van de gevolgen is dat de balans in de beschikbare kantoorruimte moet worden verlegd van grotendeels individuele werkplekken naar veel meer samenwerkings- en interactieruimtes.’

Managen op afstand: een kwestie van vertrouwen
‘Thuiswerken is voor sommige organisaties nog wel een punt. Op dit moment leggen de meeste bedrijven de nadruk op hun HR afdeling om het thuiswerkbeleid te herzien en een nieuwe aanpak te creëren. Wanneer werknemers niet meer vanzelfsprekend op hetzelfde moment op dezelfde plek zijn, betekent dat ook wat voor het management: teamleiders moeten worden getraind om hun teams op afstand te sturen en te stimuleren. Het valt of staat met het vertrouwen in je team en dat geldt zéker op afstand.’

Ontspannen en groene omgeving inspireert
Ook de look & feel van het kantoor moet met de functie meeveranderen. Salla: ‘Uit de onderzoeken hebben we geleerd dat de huidige kantooromgevingen saai, kleurloos en weinig inspirerend zijn. Mensen hebben behoefte aan een meer relaxte sfeer, daglicht, buitenlucht en groen – natuur en groen hebben een enorme impact op het welzijn en het geluksgevoel. Allerlei tools zorgen er vervolgens voor dat mensen elkaar weten te vinden en daar de geschikte ruimte met de gewenste technologieën bij matchen. Ik weet van veel bedrijven dat ze bezig zijn om specifieke apps voor hun medewerkers te ontwikkelen of die zelfs al geïntroduceerd hebben.’

Vul de ruimte met kwaliteit
De grote vraag is hoeveel moet je aanpassen van je huidige beschikbare kantoorruimte, en hoe je dat dan moet doen. ’Omdat elke organisatie anders is, bestaat daar geen vaste formule voor,’antwoordt Salla. ‘Een interessant idee zou zijn om de kantoorruimtes stapsgewijs in te vullen. Onderzoek zorgvuldig wat de gebruikersbehoeften zijn: wat heeft het bedrijf nodig en wat hebben de medewerkers nodig. Begin met een zeer ruime indeling, verminder het aantal individuele bureaus en vul de vrijgekomen ruimte op met meer informele samenwerkingsplekken, inclusief de technologie en hulpmiddelen die daarvoor nodig zijn. Is er ruimte ‘over’? Less is more gaat in de kantooromgeving van de toekomst ook weer op: vul de ruimte in met kwaliteit in plaats van kwantiteit. Zorg voor natuur en daglicht en de inspiratie komt binnen. Ik voorspel: het saaie en kleurloze kantoor komt nooit meer terug.’

Kom meer te weten over de eisen die worden gesteld aan de nieuwe werkomgeving in het Drees & Sommer themadossier Working Environment Reloaded.

Contact
Weten wat wij kunnen betekenen voor uw werkomgeving? Ons UX Team gaat graag met u in gesprek.