Drees & Sommer Survey: het kantoor van de toekomst is een ontmoetingsplek

1 / 4

Vanaf het eerste moment veranderde de Covid-19 lockdown de kantooromgeving. Waar mogelijk, wisselden mensen hun kantoor in voor hun thuisomgeving. Deze trend triggerde een debat over of kantoren nog een toekomst hebben. Het aantal vierkante meters is in deze niet de cruciale factor; het is voornamelijk de kwaliteit van de ruimte die de toekomstige levensvatbaarheid bepaalt. Het kantoor van de toekomst is individueel, flexibel en locatie-onafhankelijk. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit een recent intern onderzoek afgenomen door Drees & Sommer.

De enquête  werd afgenomen in juli 2020. Om en nabij 1.500 van de ongeveer 4.000 medewerkers namen deel, waarvan de helft man en de helft vrouw. 90% van de deelnemers heeft een vaste baan en werkt tussen de 31 en 40 uur per week. Meer dan twee derde van hen werkt in de uitvoering. Ongeveer driekwart is tussen de 28 en 47 jaar oud.

Op afstand werken in opmars
De lockdown heeft geleid tot een unieke situatie om werkplekken te bestuderen. Pre-corona had niet eens de helft van de deelnemers ooit op afstand gewerkt. Nu kan de overgrote meerderheid (83 procent) zich voorstellen een tot drie dagen per week vanuit huis te werken. "Voor de pandemie was er al een trend zichtbaar. Deze trend werd nog duidelijker tijdens deze crisis," legt Martin Becker, Partner bij Drees & Sommer SE, uit. Als Managing Director van RBSGROUP – onderdeel van Drees & Sommer, is hij bekend met het ontwerp van duurzame werkomgevingen: "Er is niet langer één soort werkplek. Om aantrekkelijk te blijven voor nieuw talent en je huidige personeel, moeten bedrijven flexibeler worden in hun locatiekeuze. In de toekomst zullen mensen niet alleen op kantoor werken, maar ook thuis of mobiel zoals in een café of een co-working space."

Flexibele ruimten voor specifieke taken
eze methode waarbij mensen overal werken, kent ook uitdagingen. De grenzen tussen werk, familie en vrije tijd vervagen in toenemende mate. Neem je even een moment om een paar mails te beantwoorden terwijl de kinderen Sesamstraat kijken, of herzie je een presentatie nog in het weekend? Zodra werk ook thuis plaatsvindt, vormen de vier muren van je huis geen plek meer waarin je je terugtrekt en dat werkt niet voor iedereen.  Dit is de voornaamste reden waarom een kantoor een belangrijke rol blijft spelen, ook in de toekomst – zolang het afgestemd is op de wensen van de gebruikers. 

Toenemend complexe taakstructuren vragen een individueel en op wensen gebaseerd ontwerp van de werkplek. Iemand die veel videogesprekken voert heeft andere behoeften dan iemand die creatief werk doet of voornamelijk schrijft. Driekwart van de deelnemers ziet de meerwaarde van bijpraten, met name als ze in de focus-ruimte werken. Meer dan de helft zou graag meer ruimte willen voor communicatie en dialoog. "Het kantoor van de toekomst moet alles zijn dat thuiswerken niet – of niet altijd – kan bieden: concentratie, communicatie en samenwerking. Gedeelde ruimtes in het bijzonder geven de mogelijkheid mensen toevallig tegen te komen. Dit beïnvloedt niet alleen het welzijn van medewerkers. Gedeelde ruimtes voeden vertrouwen en een gevoel van gemeenschap. Het is daarom een voorwaarde voor het creatief oplossen van problemen," licht Martin Becker toe.

De herziene werkplek
Als het ontwerp van kantoren voldoet aan deze aspecten, ontstaat er een creatieve sfeer en een gebruikerservaring van hoge kwaliteit. Het is precies deze omgeving die van cruciaal belang is als je wilt dat het kantoor zijn functie behoudt als spil. "Het kantoor transformeert van een eenvoudige werkplek tot een locatie die persoonlijke contact, menselijk samenkomen en netwerkmogelijkheden biedt door middel van het faciliteren van dialoog tussen collega's, zakenpartners en klanten. Het is van essentieel belang de werkplek volledig te herzien en naar de balans in het grote geheel te kijken tussen kantoor, thuis en mobiel werken in hotels of co-working spaces," vervolgt de Drees & Sommer Partner en RBSGROUP Managing Director.

Desalniettemin is er geen universele oplossing die bij iedereen past. In plaats daarvan is het devies je te richten op de behoeften van de medewerkers en de organisatie. ‘Door de bank genomen verstevigt een optimale werkomgeving de loyaliteit van de medewerker ten opzichte van de plek maar ook ten opzichte van de organisatie. Het is daarom rendabel in geldelijke zin maar ook in de waardering die je voelt van medewerkers,’ zegt Martin Becker.

Kom meer te weten over de eisen die worden gesteld aan de nieuwe werkomgeving in het Drees & Sommer themadossier Working Environment Reloaded.

Voor meer informatie over onze UX aanpak en workplace consulting diensten kunt u contact opnemen met Salla Lardot, Head of UX bij Drees & Sommer Nederland: